Het orgel

Het orgel in De Fontein staat op de begane grond, rechtsvoor in de kerkzaal. Links van het orgel is het podium met liturgisch centrum ingericht waarop ook de vleugel staat: een Yamaha C5. De vleugel staat vlakbij het orgel zodat er een goed contact mogelijk is tussen organist en pianist. foto’s: Jan de Gier

Technische gegevens

Voor orgelkenners en -liefhebbers staan hieronder de disposities
van het Škrabl-orgel in De Fontein:

Manuaal I                                          Manuaal II
Hoofdwerk C-g’’’                             Bovenwerk C-g’’’        Pedaal C-f’

(in zwelkast)

1. Bourdon      16′                           11.  Portunaal    8′              19. Subbas     16′
  2. Prestant      8′                             12.  Holpijp         8′              20. Prestant    8′
  3. Roerfluit      8′                             13.  Salicionaal  4′              21. Trompet    8′
  4. Octaaf         4′                              14.  Roerfluit      4′              22. Bazuin      16′
  5. Open Fluit   4′                             15.  Nasard         3′
  6. Quint            3′                             16.  Woudfluit    2′
  7. Octaaf          2′                             17.  Terts            1 3/5′
  8. Mixtuur III-V sterk                     18.  Dulciaan      8′
  9. Cornet V sterk discant vanaf c’
  10. Trompet 8′ bas/discant

Koppeling Hoofdwerk-Bovenwerk       Tremulant Bovenwerk
Koppeling Pedaal-Hoofdwerk               Zweltrede Bovenwerk
                                                             (ook met register
te bedienen)
Koppeling Pedaal-Bovenwerk             Tremulant Hoofdwerk

Stemming: gelijkzwevend
a1= 440 Hz.

Uniek orgel uit Slovenië

Het orgel in De Fontein is uniek in zijn soort. Het instrument heeft een warme, dragende klank en is gebouwd door de Sloveense orgelmaker Anton Škrabl te Rogaška Slatina.

Dankzij een samenwerking met Consultare Orgelbouw uit Giessenburg heeft het orgel een volledig Nederlandse bouwwijze en klankkleur.

In de aanloop naar de opening van het nieuwe kerkgebouw van De Fontein begon een orgelcommissie een zoektocht naar een orgel. Het moest geschikt zijn voor begeleiding van de gemeentezang in de eredienst, samenspel met een vleugel en ondersteuning van zangers, instrumentalisten en muziekgroepen. Daarnaast zou het instrument geschikt moeten zijn voor zelfstandig orgelspel, zowel in de dienst al bij concerten.

Gloednieuw

Bestaande orgels uit leegkomende kerken boden geen soelaas. De commissie kwam voor de bouw van een gloednieuw instrument uit bij orgelbouwer Anton Škrabl in Slovenië. Daarbij werd zij gesteund door de bekende orgeladviseur Aart Bergwerff, organist van de Grote of Onze-Lieve-Vrouwekerk in Breda.

In het jaar waarin hervormde wijkgemeente De Fontein haar nieuwe kerk opende – in 2011 – kon ook het nieuwe orgel in gebruik worden genomen. De orgelkas is van massief eiken en gekleurd in ‘whitewash’, in overeenstemming met de kleur van het liturgisch centrum van de kerk.

Het Škrabl-orgel is een mechanisch sleepladenorgel met 22 sprekende registers, verdeeld over hoofdwerk, bovenwerk/zwelwerk en pedaal. Het heeft een moderne frontopstelling met een klassieke uitstraling. Qua klank sluit het orgel aan bij de klassieke Hollandse orgelbouw van de late achttiende en vroege negentiende eeuw. Toch is het een eigentijds instrument, omdat het ook te gebruiken is voor solopartijen en samenspel.

Enthousiaste reacties

Inmiddels heeft het Škrablorgel een brede waardering gekregen van zowel gemeente, gasten, muziekliefhebbers, muziekgroepen en koren.

Dat blijkt uit de volgende enthousiaste reacties van organisten:

• ‘Wat een heerlijk orgel, juist ook als begeleidingsinstrument. Mooie kleuren, veel mogelijkheden. Geweldig geïntoneerd op de mooie ruimte. Speelt fantastisch.’ (Martin Zonnenberg)
  • ‘Ik heb genoten van het orgel. Het speelt geweldig. Wat mij betreft is de speelaard een voorbeeld voor orgelbouwers.’ (Rien Donkersloot)
  • ‘Prachtig orgel met een mooie vleugel. Leuk om zo’n mooi concert te geven met Wouter Harbers.’ (Gert van Hoef en Wouter Harbers)